woensdag 22 juni 2016

Vergeten ziekte

Kanker is een rotziekte.
Ik krijg via Facebook regelmatig berichten over hoe erg kanker is waarbij men vraagt het bericht te kopiƫren, te plakken en te delen uit steun en respect voor deze mensen. En terecht, kanker hebben is afzien maar soms overwin je ook deze zware aandoening en heb je geluk. Ook ik verloor reeds geliefden aan kanker.
Elk jaar worden er acties ondernomen om fondsen te werven voor onderzoek naar kankerbestrijding. 
Wat ik nooit op mijn tijdslijn zie verschijnen is een bericht over de andere erkende zware aandoeningen zoals kanker en dat zijn er heel wat. http://www.kinesitherapeuten.be/…/Lijst_van_zware_aandoenin…
Over deze aandoeningen hoor je weinig of niets, geen enkele organisatie of tv show maakt er werk van om ook eens aan ernstige fondsenwerving te doen om de onderzoeken naar een geneesmiddel voor deze ziekten te ondersteunen.
Ik pik even een zware aandoening uit deze lijst waar ik voeling mee heb.
Parkinson. Ja, ik weet het, je gaat niet dood aan Parkinson zoals aan kanker. Maar de kans om te genezen van Parkinson zoals bij kanker is nihil. 0,0% kans op genezing. Maar niet sterven aan Parkinson is geen garantie, sterf je niet aan de Parkinson dan sterf je wel aan zijn symptomen kreeg ik ooit te horen.
De ziekte zit al 5 tot 10 jaar je hersencellen te vernietigen voor je de eerste ziekteverschijnselen opmerkt. Tegen dat je de diagnose krijgt zijn ongeveer al 70% van je hersencellen die je nodig hebt om je lichaam aan te sturen vernietigd. De symptomen zijn zo verschillend en elke dag en zelfs uur van de dag anders. Iedereen kent Parkinson als de oude man met bevende handen. ik som ze niet op maar je kan ze terug vinden via deze link van het VPL. http://www.parkinsonliga.be/nl/symptomen_13.aspx
Naar mijn oordeel is deze lijst niet eens volledig omdat er nog zo weinig over gekend is.
Kanker is zwaar, maar vergeet niet de vele andere ongekende zware aandoeningen ook uw hulp kunnen gebruiken maar niet die aandacht krijgen. 

1 opmerking:

  1. Martin, een prachtige blog! Bedankt dat jij durft te schrijven wat ik dikwijls denk xxx

    BeantwoordenVerwijderen