woensdag 29 juni 2016

Voetbalgekte, te gek voor woorden!

Ik heb niets met voetbal maar voor velen is voetbal een reden om alle remmen los te gooien.
Voetbal zelf doet mij niets maar ik kan soms wel genieten van de gekte rond deze sport. De driekleur komt overal terug en siert straten en wagens wat het voor mij wel fleurig maakt in deze wereld van grijze onverschilligheid en eigenbelang.
Net dat eigenbelang ontsiert dan weer die vele wapperende fleurige driekleur van vreugde. Voetbal doet emoties loskomen waarbij velen willen opvallen. Horden politie zijn nodig om vernielzuchtige relschoppers en zuipers af te schermen van de echte voetbalsupporters die genieten van hun sportieve helden en prestaties op het groene veld.
Wat velen vergeten is dat er ook andere personen hard bezig zijn met bewegen en sport, zonder in de spotlichten te staan, bejubeld te worden en overbetaald te zijn voor hun prestaties die ze neerplaatsen. Ze krijgen geen sponsoring en besparen zich rot om hun sport te kunnen financieren. Zo ken ik ook een dame waar ik veel respect voor heb.
Nele Glanz leerde ik 7 jaar terug kennen na mijn schouderoperatie in het revalidatiecenter de IBZO te Oostende. Ik volgde haar de jaren erop via Facebook en mijn waardering voor Nele groeide steeds meer. Nele heeft een beperking wegens een auto ongeval waardoor ze haar leven lang zal moeten revalideren. Ik ken Nele als een fiere dame die er alles aan doet om er goed uit te zien en te genieten van wat ze wel nog kan. Ze werkt hard aan haar figuur en conditie dat is ook aan haar te zien op de foto.

Nele is ook een fervente sportster waaronder haar speciale driewielfiets haar trots is. Nu sloeg het noodlot toe waardoor Nele haar fietssport niet meer kon uitoefenen. Een fan van de voetbalsport met een evengrote drive als Nele ging net iets verder om zijn fanatisme voor de voetbal te uiten.
Hij stal de fiets en beschadigde deze onherroepelijk door deze met spuitbussen in de rode, gele en zwarte driekleur te verven. Op zich leuk en fleurig om te zien en deze supporter zal wel veel bijval hebben gekend met zijn gestolen fiets. Hij zal de tijd van zijn leven hebben gehad. Deze daad had echter grote gevolgen voor Nele, ze was haar fiets kwijt. Op zich kun je een gestolen fiets vlug vervangen, tweedehands staan er genoeg te koop. Deze fiets is echter een speciale fiets en zeer belangrijk voor de revalidatie van Nele. Na een oproep werd de fiets terug gevonden in de Belgische driekleur. Ergens maakte het mij boos dat je van een beperkte persoon moet gaan stelen om een  plezierig moment te kunnen beleven tijdens de voetbal. Gelukkig vonden mensen met een groter hart voor Nele dan voor de voetbal de fiets terug. Jammer genoeg beschadigd, de grandeur van de voetbal deed de grandeur van Nele haar fiets in het niets verdwijnen waardoor Nele verder moet trainen met een clowneske fiets.


Langs deze weg doe ik even een oproep aan de voetballers, duizenden voetbalfans en de voetbalbond! Het was leuk, maar maak het ook terug leuk voor Nele! Zorg dat Nele terug kan fietsen met een mooie glimmende aangepaste fiets in de kleur van haar wens. Toon dat jullie hart voor de voetbal even groot en als het kan nog grootser is voor je medemens met een beperking. Als je duizenden euros kan spenderen aan de voetbal, stel je dan even voor wat duizenden voetbalsupporters kunnen betekenen voor personen met een beperking. Zorg dat Nele terug fier kan zijn met haar fiets en steun ook de sportieve mogelijkheden voor personen met een beperking. Aan de hooligans met een overdosis aan energie, gebruik deze niet destructief maar doe er iets positief mee, ook dat geeft je een goed gevoel. 

Deel deze blog als je deze hebt gelezen, laat zien dat het je wat doet en doe er iets mee.

Zelf ben ik een driewielfietser en weet uit ervaring wat deze driewielfiets voor Nele moet betekenen, vrijheid en fierheid op haar ondergewaardeerde prestaties. 

1 opmerking: